Deel 2 van de roadtrip

20 januari 2016 - Clarens, Zuid-Afrika

Ik heb volgens mij nog nooit zo snel 2 blogs achter elkaar geupload. Wát een primeur! Laat ik verder gaan met waar ik was gebleven bij mijn vorige blog.

De tweede dag dat we in Durban waren zijn we toch maar de toerist gaan uithangen. In een boek dat we mee hadden stond dat de Victoria Street Market een aanrader was om heen te gaan. Al lopend door de stad kwamen we er uiteindelijk. Je merkte overdag dat het toch wel een stuk veiliger is dan de avond ervoor toen we naar de Gouden Driepoot wilden. De Victoria Street Market deed mij een beetje denken aan de zwarte markt in Beverwijk. Het is gewoon een overdekte markt waar verschillende winkeltjes zijn waar iedereen je naar binnen probeert te lokken. Omdat er vele winkeltjes zaten die allerlei soorten kruiden verkochten, rook het er heel erg naar allemaal gekke Indische kruiden.

Ook wilden we nog naar een moskee die in de buurt van de Victoria Street Market lag. In het boek was deze moskee beschreven als erg bijzonder en mooi. Of wij hebben de verkeerde moskee gezien of dat boek overdrijft graag, uit de moskee die wij hebben gezien kon ik namelijk niet opmaken dat deze zo bijzonder was. Tegen de middag hadden we het centrum dan ook wel gezien, het begon te regenen en in door de stad banjeren in de regen hadden wij niet erg veel zin. We besloten maar naar het Moses Mahbida Stadium te gaan, dit is het stadion van het WK 2010 waar Nederland ook twee wedstrijden gespeeld heeft, namelijk de wedstrijd tegen Japan en de wedstrijd tegen Slowakije. In dit stadion kregen we een rondleiding van ongeveer een uur die ons achter de schermen van het stadion liet kijken.

De volgende dag begon weer vroeg omdat we doorgingen naar onze volgende bestemming, Underberg. Underberg ligt bij de Drakensbergen. Echt een prachtige plek om te mogen overnachten. Helaas was het regenachtig toen we aankwamen wat ons uitzicht belemmerde. In de middag zijn we naar een National Park gereden om daar een stuk te gaan wandelen. Helaas begon het halverwege te regenen waardoor we helemaal doorweekt weer bij de auto aankwamen. Later in de midddag hebben we een tour met een paard gedaan bij het backpackers lodge. Het was een 2 uur durende tocht over de bergen achter de lodge. Ook na deze tocht kwamen we weer doorweekt terug. Gelukkig konden we opdrogen bij het houtvuurtje en de braai.

Op maandag de 18e wilden we graag naar de Sani Pass gaan. We hadden al gehoord dat het eerste stuk nog wel te doen was met onze rakker van een Toyota, maar dat je voor het tweede deel verplicht een 4x4 moest hebben. Dat feestje ging dus niet door voor ons. Het eerste deel hebben we wel gedaan tot het punt dat we niet verder mochten. Hier hebben we wederom genoten van een prachtig uitzicht. Aangezien we voor de middag nog geen plannen hadden wilden we naar een National Park gaan, die we uiteindelijk niet konden vinden. Toen was het plan maar om een tocht over de bergen te maken achter de backpackers lodge. Uiteindelijk was Bradley de enige die dit gedaan heeft aangezien Manon en ik het ook wel chill vonden om in het zonnetje te zitten.

In de avond hebben we wederom gegeten bij de backpackers lodge. Hier hebben we ook weer gezellig gezeten in het de ‘woonkamer’.

Volgende dag was het weer vroeg op om te beginnen aan de reis richting Clarens. Op de weg naar Clarens kwamen we door het Golden Gate Highlands National Park, dit park gaat recht door de Drakensbergen. Dit zorgde voor geweldige uitzichten, waar we onderweg een aantal keer voor gestopt zijn om foto’s te maken. Eenmaal bij het guest house in Clarens aangekomen vertelde de vrouw van hier ons dat we een ‘upgrade’ hadden gekregen. Ipv de kamer die we hadden geboekt, kregen we een huisje voor 7 mensen. Opzich geen probleem. ’s Middags hebben we even de toerist uitgehangen in Clarens, waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen bij de Clarens Brewery. Dat is een café dat zijn eigen bier brouwt, waar Bradley en ik natuurlijk even alle soorten moesten proeven die ze hebben.

Voor de volgende dag stond een trip naar de Tugela Falls op het programma. Van de vrouw van het guest house hadden we al gehoord dat de Tugela Falls momenteel niet veel zouden voorstellen omdat er een erge droogte heerst. In de ochtend, na wat vertraging want we moesten de was doen, zijn we vertrokken naar Sentinal Peak, de plek waar de Tugela Falls zijn. Daar aangekomen hoorden we dat de weg naar de parkeerplaats erg slecht was en dat deze moeilijk begaanbaar was. Toen we eenmaal bij deze weg waren aangekomen was het gewoon onmogelijk om deze weg te gebruiken. Bij een lodge in buurt hoorden we dat het boven op de berg erg slecht weer was en dat het in totaal 6 uur lopen was. Aangezien we vrij laat waren, konden we dus niet meer naar de Tugela Falls.

Eenmaal terug in Clarens hadden we dan maar het plan om naar een dam te lopen in de buurt van de guest house. Hier kwam ook niet veel van terecht omdat we weer veels te lui in het huisje bleven hangen. Manon en ik zijn later nog wel Clarens in gegaan om op zoek te gaan naar souveniers voor het thuisfront. Uiteraard zijn we weer geëindigd bij de Brewery waar ik weer de overheerlijke Clarens Stout moest nuttigen.

Morgen gaan we op weg naar het Krugerpark waar we 2 nachten zullen verblijven. Het plan is om daar ´s ochtends erg vroeg op te staan om met een opkomende zon een safari te kunnen doen en zo hopelijk een hoop dieren kunnen spotten. Als ik een leeuw zie heb je mij toch al wel tevreden.

1. Marcel Koedijk:
    Karst,
    Dank voor je weer erg leuk geschreven blog! Het weer lijkt op sommige dagen net als hier.... regen, regen regen...Hoewel het nu weer vriest hier. Fijne tijd nog daar!
  2. Miriam:
    20 januari 2016
    Wij zijn verschillende keren in het Golden Gate park geweest! Prachtig! De Sani pas hebben we gereden toen we in Lesotho woonden. Jullie zullen genieten van Kruger park!
  3. Anjo te Hoonte:
    Hallo Karst.
    Je hebt weer een leuke blog geschreven en nu ga je zeker de dagen aftellen.
    Groetjes Anjo
  4. Willem Zijp:
    20 januari 2016
    Leuk, Karst! Zoals Miriam schrijft, we hebben veel van die plaatsen bezocht, toen we daar in de buurt woonden. Hartstikke leuk jouw reacties te lezen. Geniet ervan!