De eerste dagen stage

3 september 2015 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

In mijn vorige blog zei ik dat ik op donderdag al mijn eerste stagedag zou hebben. We moesten in de middag aanwezig zijn en we konden gelijk ons eerste evenement meedraaien. Nadat we voorgesteld waren aan het team waar we de komende maanden mee zouden gaan samenwerken, begon de opbouw van het evenement; the Business Night Relay. Het was een wedstrijd voor teams van 5 hardlopers en teams van 3 wandelaars. Deze teams moesten een parcours afleggen in en rondom het Nelson Mandela Bay Stadium. Ja, dat is het stadion waarin Nederland haar wedstrijden van het WK2010 gespeeld heeft. Het was dan ook erg gaaf toen we even een kijkje mochten nemen in het stadion.

Vrijdagavond stond een tour door de townships op het programma. Eerst gingen we eten bij Joy thuis. Het was al de 10e keer dat zij deze tour organiseerde. Het eten bij haar thuis was echt niet te doen zo lekker. Uiteraard ook weer veels te veel daar gegeten. Daarna werden we met de bus naar het eerste barretje in de township gebracht. Eenmaal uit de bus moesten we ook direct doorlopen naar het barretje toe. De prijzen hier in de supermarkt en in andere barretjes zijn al goedkoop, maar daar kost het zelfs nog veel minder. Voor 1,5 liter bier betaal je slechts €1,80. En dan krijg je ook echt flessen van 750ml. In totaal zijn we in 2 barretjes en een soort discotheek geweest. Ze noemen het hier een discotheek, al vond ik het meer op een snackbar lijken. Het was een mooi om mee te maken hoe enorm geïnteresseerd de mensen hier in je zijn. Sommigen hadden geen idee waar Nederland lag. Een ander wist weer dat er in Amsterdam alleen maar coffeeshops zijn, maar hij hield niet zo van koffie dus hij was niet van plan daarheen te gaan. Na wat uitleg wilde hij bijna mee terug in februari.

Op zaterdag kwamen we met het idee om naar een wedstrijd van de EP Kings te gaan. Dat is het lokale rugby team dat haar wedstrijden speelt in het stadion waar we donderdag ook al geweest waren. Eenmaal aangekomen bij het stadion kregen we gratis kaarten, waarna we dus ook zo door konden lopen naar binnen. De EP Kings blijken echt een topteam te zijn, zo goed zelfs dat ze nooit winnen ;) Het was leuk om mee te maken hoe een rugby wedstrijd nou eigenlijk gaat, al snapten we geen reet van de spelregels. Vooral leuk om te zien hoe sommige supporters op gaan in de wedstrijd. Oja, en aan aparte vakken voor de supporters doen ze niet aan. De supporters van beide teams zitten gewoon door elkaar heen. Zullen we dat eens in Nederland proberen met Ajax en Feyenoord?
Na de wedstrijd besloten om te gaan braaien op Marshall Road. Last minute moest al het eten en de drank nog geregeld worden. Lars nodigde nog wat andere mensen uit en uiteindelijk was het toch nog redelijk druk.

Op maandag begon dan onze eerste week stage. Hoe we er zouden komen was alleen nog de vraag aangezien er nog wat problemen waren met de huurauto. Uiteindelijk was Jonna zo aardig om Bradley en mij naar onze stage te brengen. De eerste stagedag, en ook de rest van de week, was vrij rustig. Er was in het weekend geen event geweest dus er hoefde ook niks afgehandeld te worden. Bradley en ik konden dan ook aan het werk gaan met ons stageplan en een begin maken aan het onderzoek dat we de komende tijd gaan uitvoeren.De rest van de week is het ook vrij rustig geweest op stage. Ik heb dan mijn stageplan ook al voor het grootste gedeelte af kunnen ronden. Als ik dat af heb kan ik beginnen aan het plan van aanpak van mijn onderzoek.

Vanavond, donderdag, hebben we voor de verandering maar weer eens een feestje. Gelukkig kost het uitgaan hier geen drol dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Al zijn sponsoren altijd welkom ;)