Een weekje vol Urban Run

29 september 2015 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Afgelopen zaterdag zijn we naar de finale van de MTN8 cup. De MTN8 cup is een knock-out competitie tussen de 8 beste teams uit Zuid-Afrika. De finale ging tussen Kaizer Chiefs en Ajax Cape Town. Het was goed te merken dat de Kaizer Chiefs erg populair zijn aangezien 98% van het stadion gevuld was met supporters van de Chiefs. Bradley hield het dan ook niet langer dan ongeveer een half uur vol om met zijn Ajax shirt rond te lopen. Sommigen vonden het wel leuk dat hij een Ajax shirt aan had, maar er was ook iemand die hem wilde vermoorden. Ajax was overduidelijk het betere team tijdens de wedstrijd en daarom hebben ze ook gewonnen met 0-1. Uiteraard heb ik het doelpunt weer gemist, want ik ging op het verkeerde moment wat te drinken halen.

Na de wedstrijd zouden we nog rugby gaan kijken want momenteel is het WK Rugby gaande in Engeland. Zuid-Afrika moest tegen Japan spelen. Nadat we eerst nog wat wilden eten en daarna niet wisten wat het plan was, hebben we uiteindelijk maar 20 minuten van de wedstrijd gezien. Helaas heeft Zuid-Afrika de wedstrijd op een bijna onmogelijke manier verloren.

Daarna besloten we om nog te gaan stappen. Aangezien we toch al de hele middag aan het bier zaten, vonden we dit een prima idee. Op het moment zelf vond ik het ook wel een goed idee, op zondagochtend alleen niet.

Op zondag zijn we naar Jeffrey’s Bay geweest. Het oorspronkelijke plan was om daar te gaan paardrijden over het strand. Eenmaal daar aangekomen bleek alles volgeboekt te zijn. We zijn toen op zoek gegaan naar een ‘waterval’. Na een tijd zoeken hebben we wel iets gevonden wat op een waterval leek, maar ik betwijfel nog steeds of dit wel de waterval was die bedoelt werd. Die B-wegen hier met alle gaten en hobbels waren trouwens ook een topidee met dat lichtelijke katertje. Na een bezoek aan die ‘reusachtige’ waterval zijn we nog even Jeffrey’s Bay ingeweest waar we wat gegeten hadden.

Op maandag was het natuurlijk weer tijd voor stage. Deze week zou volledig in het teken staan van de Urban Run, het eerste evenement dat Bradley en ik zullen meemaken. Op maandag zijn we dan ook al druk bezig geweest met de voorbereidingen, zo moesten er al wat roadblocks worden opgehaald en de slip and slide moest worden opgehaald en worden schoongemaakt.

Op dinsdag en woensdag was het niet anders. Veel spullen voor de Urban Run moesten alvast ingepakt worden en sommige obstakels konden alvast opgebouwd worden. Niet alles kan hier vantevoren worden opgebouwd, want ja, Zuid-Afrika hè. Alles wat hier buiten staan is openbaar bezit.

Op donderdag was het Heritage Day, oftewel het hele land ligt stil want het is een nationale feestdag. Wij zijn deze dag met een deel van de Nederlanders naar Addo geweest. Voor Nathalie, Maaike, Bradley en mij zou dit al de tweede keer zijn, maar het was er niet minder leuk om. Deze keer hebben we zelfs meer dan 2 (!) olifanten gezien. Het blijft bijzonder om zo’n beest vlak naast je auto te zien. Nadat we even gestopt hadden op een picknick plek vonden we het wel tijd om door te rijden, onze auto had er helaas niet zoveel zin meer in. Deze wilde dus niet meer starten. De eerste poging om de auto aan te duwen mislukte vrijwel kansloos. Gelukkig was er een hele aardige meneer die ons wel wilde slepen met zijn truck. Gelukkig startte de auto toen wel, zou wat zijn als we midden in een safari park stil zouden staan met een kapotte auto. We hebben de auto dus ook maar niet meer uitgezet totdat we thuis waren.  ’S Avonds hebben we voor de verandering maar weer een keer gebraait met alle Nederlanders en wat lokale vrienden.

De vrijdag was de laatste dag van voorbereidingen voor de Urban Run. We moesten ook een uurtje eerder beginnen dan normaal, deze keer moesten we om 8 uur aanwezig zijn op Donkin Reserve. Dat is de plek waar de Urban Run zal starten en zal finishen. We hebben hier de laatste dingen voor de run gereedgemaakt. Op zaterdag was de eerste dag van de Urban Run, de dag van de Kids Run. Er hebben uiteindelijk ongeveer 100 kinderen meegedaan. Ook hier kwamen we weer in aanraking met de mentaliteit van de Zuid-Afrikanen. Twee marshalls kwamen gewoon te laat opdagen waardoor wij een tekort hadden, hierdoor moest Bradley voor marshall gaan spelen bij een obstakel in plaats van een vrijwilliger.

Zondag was de dag van de echte echte Urban Run, die voor de volwassenen. Het was vroeg dag want we moesten om 7 uur aanwezig zijn. Ik heb de dag gevuld met vrijwel alles om de run in goede banen te kunnen leiden zoals het ervoor zorgen dat een groep marshalls op de goede plek kwam te staan. Daarnaast hebben Bradley en ik nog een klein onderzoek gehouden bij de finish. We moesten aan de mensen die gefinished waren vragen welk obstakel en welk waterpunt zij de beste vonden. Ieder obstakel en ieder waterpunt was gesponsort, de beste sponsor van iedere categorie won ook nog een prijs.

Voor aankomende week staat er weer een gewone week stage op het programma, dit maal van 4 dagen. Want volgend weekend gaan we met alle Nederlanders een weekend naar Tsitiskamma. Zoek maar op op Google, blijkt daar best mooi te zijn.

1. Manon:
    29 september 2015
    Mooi verslag weer! Karst, man van de timing: waarom krijg je het toch voor elkaar om nét tijdens de enige goal drinken (waarschijnlijk bier, ouwe bierslurpert) te halen?! Haha! Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Oh, en Addo staat best wel op m'n lijstje inmiddels, maar na Tsitsikamma gegoogled te hebben geloof ik nog iets toe te kunnen voegen..! ;)
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!